كوآموكسي كلاو
نوشته شده توسط : 10x

  موارد مصرف

 

این دارو در درمان عفونت های مجاری ادراری – تناسلی، عفونت گوش میانی، مجاری تنفسی و برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم، عفونت های شکم، سلولیت، گاز گرفتگی حیوانات و عفونت شدید دندان همراه با سلولیت مصرف می شود.

 

   فارماكينتيك

 

آموکسی سیلین و اسید کلاولانیک هر دو از راه خوراکی به خوبی جذب می شوند و در برابر اسید معده مقاوم هستند و غذا بر آنها تاثیری ندارد. غلظت سرمی هر دو دارو 2-1 ساعت بعد از مصرف به اوج خود می رسد، نیمه عمر اسید کلاولانیک تقریباً یک ساعت است که در صورت عیب کار کلیه تا 3 ساعت نیز افزایش می یابد. دفع هر دو دارو عمدتاض کلیوی است.

 

   مكانيسم

 

این دارو ترکیبی از آموکسی سیلین و اسید کلاولانیک است. اسید کلاولانیک یک مهار کننده قوی و غیر قابل بر گشت آنزیم بتالاکتاماز باکتریایی است و مانع هیدرولیز حلقه بتالاکتام ( آموکسی سیلین ) می شود.

 

   موارد منع مصرف

 

در صورت وجود سابقه حساسیت آلرژیک به پنی سیلین ها یا یرقان و اختلال عملکرد کبد ناشی از پنی سیلین یا کوآموکسی کلاو این دارو نباید مصرف شود.

 

   هشدار

 

در بیماران دارای سابقه آلرژی ، بیماران مبتلا به عیب کار کلیه و در بیماران مبتلا به هپاتیت شدید، باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

 

   عوارض

 

واکنش های حساسیتی شامل کهیر ، تب، درد مفاصل ، آنژیوادم، شوک آنافیلاکتیک در بیمارانی که دچار حساسیت مفرط می شوند، هپاتیت، یرقان کلستاتیک، اریتم مولتی فرم، نکرولیز سمی پوست، درماتیت پوسته ای و به ندرت سرگیجه، سردرد، تشنج با مصرف این دارو گزارش شده است.

 

   نكات

نكات :  

   ميزان مصرف

 

بزرگسالان : مقدار مصرف این دارو از راه خوراکی بر اساس آموکسی سیلین، 250 میلی گرم هر 8 ساعت می باشد که این مقدار در عفونت های شدید دو برابر می شود. 

کودکان : مقدار مصرف این دارو در کودکان بر اساس سوسپانسیون 156 حاوی 125 میلی گرم آموکسی سیلین تری هیدرات و 25/31 میلی گرم اسید کلاولانیک ( به صورت ملح پتاسیم ) در هر 5 میلی لیتر سوسپانسیون برای کودکان 8-3 ماه 25/1 میلی لیتر هر 8 ساعت،در کودکان9 ماه تا دو سال 5/2 میلی لیتر هر 8 ساعت و در کودکان 6-3 سال 5 میلی لیتر هر 8 ساعت می باشد که این مقادیر در عفونت های شدید تا 10 میلی لیتر افزایش می یابد. مقدار مصرف این دارو در کودکان 12-6 سال بر اساس سوسپانسیون 312 حاوی 250 میلی گرم آموکسی سیلین و 5/62 اسید کلاولانیک ( به صورت ملح پتاسیم ) در هر 5 میلی لیتر سوسپانسیون 5/2 میلی لیتر هر 8 ساعت می باشد که در عفونت های شدید تا 5 میلی لیتر افزایش می یابد.

 

   تداخل

 

مصرف همزمان دارو های جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن، با این دارو ممکن است اثر این داروها را کاهش دهد و منجر به بارداری ناخواسته شود.




:: موضوعات مرتبط: داروهای ضد باکتری , ,
:: بازدید از این مطلب : 404
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: